انتشار خبر نشست هماهنگی ناظرین پروژه های میادین نفتی غرب کارون

سرپرست اداره بازرسی و حفاظت فنی شرکت مهندسی و توسعه ی نفت؛

نبرد امروز صنعتی است

 نشست هماهنگی ناظرین عالی پروژه های نفتی غرب کارون در محل انجمن صنفی مهندسین جوش استان خوزستان برگزار شد.در این جلسه علاوه بر ناظرین عالی برگزیده در مصاحبه های استخدامی، آقای مهندس قربانی، سرپرست اداره بازرسی و حفاظت فنی شرکت مهندسی و توسعه ی نفت، آقای مهندس رضا کلانتریان رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسین جوش استان و آقای مهندس فرزام از مدیران شرکت مشاور حضور داشتند.

سرپرست اداره بازرسی و حفاظت فنی شرکت مهندسی و توسعه ی نفت در این نشست گفت: وزارت نفت اولویت خود را بهره برداری از میادین غرب کارون ، که میادین مشترک با عراق می باشند، قرار داده است و چون فعالیت های ما در سرزمین هایی است که روزی در آنها نبرد نظامی بود اکنون احساس می کنم نبرد در این سرزمین ها صنعتی است.

حمید قربانی کل خواجه اظهار نمود: در نبردهای نظامی طرف ما تنها کشور عراق نبود در حال حاضر نیز طرف نبرد فقط عراق نیست بلکه صنایع کشورهای دیگر نیز می باشند و برخی نیز سعی دارند به دلیل شرایط تحریم اجناس نامرغوبشان را به ما بفروشند.

مهندس قربانی گفت: متاسفانه ما از واسطه ها نیاز های خود را تامین می کنیم و این واسطه ها جنس های نامرغوب را به همراه جنس های مرغوب می فروشند اما خوشبختانه دور نمای روشنی در پیش است که با رفع تحریم ها ، شرکت ها و تولیدکنندگان معتبری همکاری خود را آغاز خواهند کرد.

وی در ادمه تصریح نمود : وظیفه ی ما ارتقاء سطح علم و تجربه ها است تا اجازه ی ورود چنین اجناسی در پروژه های ملی داده نشود.

وی در بیانی کلیدی اظهار داشت: در پی آن هستیم که سیستم کنترل کیفیتی را ایجاد کنیم که قائم به فرد نباشد و با ایجاد تغییر و دگرگونی بر کیفیت پروژه ها تاثیر نگذارد.

مهندس قربانی در این نشست گفت: با توجه به حجم بالای پروژه ها در اهواز، مرکزی وجود نداشت تا بتوانیم نیروهای مورد نیاز را شناسایی و جذب کنیم اما خوشبختانه با همکاری انجمن مهندسین جوش خوزستان توانستیم نیروهای متخصص مورد نظر را جذب نماییم.

وی افزود: از تعداد 19 مهندس جذب شده ، حدود 13 نفر بومی هستند که با نظارت بر پروژه هایی که در میادین مشترک غرب کارون وجود دارد فعالیت خود را آغاز می کنند.

قربانی کل خواجه گفت: این انجمن ها با ثبت اطلاعات به انتقال علم و تجربه به نسل های آینده کمک شایانی می کنند و ما از این گونه فعالیتها حمایت می کنیم.

رئیس انجمن مهندسین جوش خوزستان؛

مسئولین استان کمک کنند

رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسین جوش استان در این نشست ضمن تشکر از توجه و حمایت اداره بازرسی و حفاظت فنی شرکت مهندسی و توسعه ی نفتاظهار داشت :  در استان بخش های مختلف صنعتی همچون نفت و گاز، فولاد ، کشت و صنعت ها و سد و نیروگاهی  وجود دارد که نقش متخصصین جوشکاری و بازرسی فنی در ایجاد، نگهداری و بهره وری این صنایع، برای همه دست اندرکاران صنعت کاملا روشن است.

 وی بیان کرد: طبق استاندارد های ملی کارکنان جوشکاری در سه رده ی مهندسین ، بازرسین و جوشکاران تعریف می شوند. ما فردی را متخصص جوش می نامیم که دارای دانش فنی عمومی و تخصصی در این حوزه باشد.بارها مشاهده شده است که بی توجهی به دانش فنی جوشکاری خسارات جبران ناپذیری را به جامعه تحمیل نموده است. اعتقاد داریم ریشه ی این مشکل عدم وجود متخصص نیست چون علاوه بر وجود سابقه ی زیاد حضور صنعت جوش در کشور و خصوصاً در استان خوزستان، بسیاری از دانشگاه های کشور در حال تربیت مهندسین و بازرسین جوش از مقطع کاردانی تا دکتری می باشند. برای مثال از سال 1390 تا کنون 784 نفر در این رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های مرکز استان فارغ التحصیل شده اند اما متاسفانه به نظر می رسد تعداد زیادی از این فارغ التحصیلان به دلایل مختلف امکانی بجز مشاهده ی این مشکلات ندارند.

رضا کلانتریان افزود:یکی از ویژگی های صنایع موجود در استان پیروی از استانداردهای مختلف با توجه به شرایط خاص حاکم بر هرصنعت می باشد که نتیجه ی آن تربیت و حضور تعداد زیادی از کارشناسان جوش و بازرسی در سطوح مختلف تخصصی است. تعدادی از این کارشناسان به دلیل دانش و تجربه بالایی که کسب نموده اند در سطح کشور نیز مطرح بوده و در حال ارایه خدمت در سطح ملی می باشند.

کلانتریان اظهار داشت : هدف از تشکیل این انجمن گردهم آوری کارشناسان صنعت جوش استان در کمیته های مختلف تخصصی است تا با شناخت و تسلطی که بر نقاط قوت و قابل بهبود در صنایع دارند با استفاده از پتانسیل های موجود در انجمن از طریق تلاش در جهت ارتقای دانش فنی کارکنان، تدوین و استقرار استانداردهای مرتبط، برنامه ریزی آموزش های تخصصی بر اساس نیاز صنایع و کاریابی و کارآفرینی، هم در جهت ارتقای بهره وری وظیفه ملی خود را ایفا نماید و هم حقوق صنفی اعضای خود را پیگیری و بهبود بخشند.

رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسین جوش استان گفت: از همه مسئولین صنایع استان، مراکز فنی و حرفه ای ، سازمان ملی استاندارد، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، سازمان نظام مهندسی و خصوصاً استاندار محترم تقاضا داریم برای پیشبرد این اهداف که همگی در راستای ارتقاء کیفیت محصولات و بهره وری در صنایع استان و بهبود شرایط شغلی کارکنان است یاری نمایند.

کلانتریان اضافه کرد: در یک فعالیت هماهنگ تا کنون انجمن مهندسین جوش در 8 استان کشور تشکیل شده و انشالله در آبان ماه جاری نیز کانون عالی این انجمن ها فعالیت خود را در تهران شروع خواهد نمود تا بتوان با انسجام بیشتر و در سطحی کلان اهداف تعریف شده را پیگیری نمود.

وی در پایان افزود: از علاقه مندان دعوت می نماییم برای آشنایی بیشتر با انجمن و مطالعه ی اهداف آن به سایت www.wes-khz.ir   مراجعه نمایند.